De stoomtramlocomotief met de naamplaat ‘Mierlo’ op de zijkant
De stoomtramlocomotief met de naamplaat ‘Mierlo’ op de zijkant Archief BBA Breda

Stoomtramlocomotief ‘Mierlo’ uit 1906 weer ‘terug in Mierlo’

Algemeen

HELMOND/REGIO Rinie Weijts van Heemkundekring Myerle is al van jongs af aan geïnteresseerd in de historie van onder andere Mierlo en Mierlo-Hout (waar hij is opgegroeid). Vanuit die interesse verricht hij veel onderzoekswerk voor de heemkundekring over diverse onderwerpen. Eén van die onderwerpen is de vroegere tramlijn tussen onder andere eerdergenoemde dorpen. Samen met de foto- en lokale geschiedenismannen van Heemkundekring Myerle heeft hij, na veel en intensief speurwerk, de hele tramlijn weten te lokaliseren en daarvan een uitvoerig verslag met het daar bijbehorend fotomateriaal weten te verkrijgen. Daarnaast kent hij veel leuke wetenswaardigheden, zoals het feit dat als een gemeente voldoende geld aan de tramlijn sponsorde, er een naamplaatje van de betreffende gemeente op een locomotief bevestigd werd. Een voorbeeld hiervan is een locomotief met ‘Mierlo’ erop, waarvan een mooie foto bewaard is gebleven. Een ander leuk weetje is dat Geldrop alleen een halte en een remise had, maar geen station. En wist je bijvoorbeeld dat bijna elk café hier in de regio wel een tramhalte had? Dat was vast niet voor niets…

Door: Wendy Lodewijk

Geschiedenis tramlijn

Die tramhalte is er natuurlijk niet uit zichzelf gekomen. In 1886 nam de Amsterdamse koopman F. Schwiep het initiatief om een paardentramlijn tussen Eindhoven en Geldrop te realiseren. Vanuit Eindhoven-centrum werd de tramlijn door Stratum, via de Rijksweg (Eindhovenseweg) over Tivoli en Zesgehuchten naar Geldrop aangelegd. Daar was een overstap mogelijk in de richting Heeze-Leende, Weert en verder. Deze tramlijn werd de Trammaatschappij Eindhoven Geldrop genoemd (TEG). De TEG werd in 1888 na enkele proefritten in gebruik genomen. Er was een reëel gevaar dat de tram bij een snelheid van 10 kilometer per uur uit de bocht zou vliegen. De tram ging vijf keer per dag rijden. Zowel voor personen als goederen werden tarieven berekend. Ondanks tussentijdse aanpassingen en tariefverhogingen lukte het de maatschappij niet om uit de kosten te blijven. 

In 1897 ging de TEG noodgedwongen onderhandelingen voeren met Stoomtrammaatschappij De Meijerij. Deze maatschappij had in de omgeving meerdere tramlijnen in het beheer. Na een intensief overleg kwam men in 1902 overeen dat De Meijerij de TEG zou overnemen. Het paardentramlijn-gedeelte van Eindhoven naar Geldrop zou deels verwijderd en deels vervangen worden. Bovendien had men toestemming om de lijn vanaf Geldrop via Mierlo, Mierlo-Hout en Helmond uit te breiden naar Brouwhuis, Vlierden en Asten. De totaal nieuw aangelegde stoomtramlijn was nu vanaf Eindhoven via de genoemde plaatsen en een totaalprijs van ruim 420.000 gulden gereed tot het eindstation in Helmond. 

Thema-avond in Den Heuvel Mierlo

Er is dus veel te vertellen over deze tramlijn. En wie kan dat beter dan Rinie zelf? Op maandag 6 mei zal hij namens de Heemkundevereniging Myerle om 20.00 uur in Restaurant Den Heuvel een uitvoerige presentatie hierover geven. Aan de hand van 160 foto’s en afbeeldingen zal de stoomtram ‘Mierlo’ ook weer voor een korte tijd ‘terug in Mierlo’ zijn. Rinie zal er tijdens deze ‘nostalgische tramrit’ alles over vertellen. 

Deze thema-avond is gratis toegankelijk en natuurlijk is iedereen welkom!

Tramstation Mierlo
Tramstation Mierlo